Nie podcinajmy uczniom skrzydeł

Stwórzmy uczniom warunki nauki, aby mogli w kolejnych etapach edukacyjnych rozwinąć swoje talenty.

Reformowanie szkolnego systemu edukacji jest konieczne, zacznijmy, więc od siebie zmieniać małymi krokami rzeczywistość, w której przyszło nam wychowywać nowe pokolenia Polaków. Stwórzmy im warunki nauki, aby uczniowie mogli w kolejnych etapach edukacyjnych rozwinąć swoje talenty, a w konsekwencji w dorosłym życiu swobodnie poruszać się po różnych polach szeroko rozumianej aktywności fizycznej. Osiągnięcie tego celu, wymagać będzie od nauczyciela większego zaangażowania się w pracę dydaktyczno-wychowawczą i dokonania pewnych zmian w sposobie myślenia.
Istnieje pilna potrzeba systematycznej i permanentnej stymulacji różnymi bodźcami ruchowymi m.in.:
  • w I etapie poprzez zabawy ruchowe, tory przeszkód, wyścigi, konkursy, gry drużynowe wprowadzić uczniów w świat aktywności fizycznej,
  • w II etapie edukacyjnym poprzez naukę elementów gimnastyki, lekkiej atletyki, zespołowych gier sportowych, sportów indywidualnych,
  • w III i IV etapach edukacyjnych poprzez doskonalenie się w wybranych przez siebie różnorodnych formach aktywności ruchowej.

Absolwent szkoły podstawowej powinien poznać 6-8 dyscyplin sportu, natomiast gimnazjum skoncentrować się już na 2-3 ulubionych formach aktywności fizycznej. Uczeń szkoły średniej powinien doskonalić swoje umiejętności minimum w jednym sporcie, aby w konsekwencji wybrać swój sport na całe życia. Największe trudności mogą pojawić się w momencie nieodpowiedniego przepracowanie okresu przypadającego na szkołą podstawową. Jeśli swoisty fundament równych form aktywności fizycznej zostanie zachwiany przez zbyt jednostronne zabiegi nauczyciela to później może być już znacznie gorzej.

Nasuwają się następujące pytania zasadnicze:
• Jak pokonywać kolejne stopnie w dochodzeniu do celu ostatecznego?
• Jak nauczyciel ma prowadzić ucznia, aby go nie zniechęcić?
• Jak motywować ucznia do aktywności fizycznej, aby stała się przyjemnością?

W dalszej części postaram się przestawić praktyczne rozwiązania dla nauczycieli wychowania fizycznego.

Zasadniczym moim postulatem jest stwierdzenie, aby nauczyciel wsłuchał się w głos ucznia i dał mu szansę na jego aktywność fizyczną.
Nauczyciel powinien odnaleźć w każdym uczniu, taką aktywność, w której on chce się doskonalić (indywidualizacja). W grupie klasowej są, bowiem różne indywidualności, jedni chcą grać w gry zespołowe, inni biegać, jeszcze inni skakać. I dlatego nauczyciel powinien dopasować się do każdej grupy, z którą pracuje. Moje rozwiązanie jest następujące, na początku roku szkolnego przeprowadza on w każdej klasie ankietę, która po ewaluacji informuje nauczyciela o rocznym budżecie godzin dydaktycznych do zrealizowania. Wówczas nauczyciel układa plan wynikowy dla poszczególnych klas z uwzględnieniem sugestii uczniów, oraz swoich założeń wynikających z podstawy programowej. Sądzę, że taki sposób doboru treści programowych dla danej klasy jest w pełni uzasadniony i sprawiedliwy uwzględniając rację wszystkich zainteresowanych uczniów. Propozycje uczniów w doborze wybranych form aktywności fizycznej nauczyciel wypełnia konkretnymi tematami lekcji dostosowanymi do określonego etapu dydaktycznego. Na zakończenie roku szkolnego nauczyciel dokonuje podsumowania, prezentując rozkład akcentów ruchowych w poszczególnych działach nauczania.

Nauczyciel powinien aktywnie uczestniczyć w procesie dydaktycznym to kolejna szansa na zmotywowanie ucznia do większego zaangażowania się w lekcję wychowania fizycznego. Mam tu na myśli sytuacje dydaktyczne, w których nauczyciel wykazuję się czynną postawę:
• pokaz nowego ćwiczenia w fazie nauczania określonego elementu techniki ruchu
• pokaz znanego ćwiczenia w fazie doskonalenia techniki ruchu
• objaśnianie zasad, przepisów, założeń strategii walki sportowej
• aktywny udział, jako zawodnika w trakcie zespołowych gier sportowych
• pełnienie roli sędziego
• pełnienie rolę organizatora
• korygowanie błędów podczas wykonywania zadań ruchowych.

Nauczyciel powinien opracować system pochwał i ocen motywujących.
Uczniowie będą mieli wiele okazji do uzyskania pochwały, poprzez udział w konkursach, quizach, zawodach realizowanych na lekcjach wychowania fizycznego. Osobiście w pracy dydaktycznej wprowadziłem pozytywną kartkę zieloną (pochwałę). Przyznaję ją uczniom m.in.: za widoczne zaangażowanie w lekcję, współdziałanie w grupie, postawę „fair play”, pokonywanie swoich słabości, postępy w usprawnieniu. Po otrzymaniu 5 pochwał uczeń uzyskuje ocenę bardzo dobrą, a 7 ocenę celującą. Ocena motywująca jest nie obarczona stresem przez ewentualną porażką, gdyż rywalizacja indywidualna lub zespołowa zachęca uczniów do dobrowolnego skorzystania z szansy uzyskania tylko oceny bardzo dobrej lub celującej. Po każdym miesiącu nauki następuje zamiana ilości zdobytych pochwał na oceny motywujące.

Nauczyciel powinien dać współdecydować uczniom o realizowanych treściach dydaktycznych.
Od kilku lat w swojej pracy realizuję zasadę „Wybierz, co chcesz - 2N i 2U”. Wybrani kolejno przeze mnie uczniowie decydują o dwóch lekcjach wychowania fizycznego w tygodniu. Pozostałe dwie godziny dydaktyczne wypełnia treściami nauczyciel. Każdy z nich po wskazaniu przeze mnie wybiera formę aktywności fizycznej, którą będą realizować wszyscy uczniowie na wyznaczonej lekcji. Nauczyciel po otrzymaniu dyscypliny sportowej, wskazanej przez wybranego ucznia, dopasowuje odpowiednie elementy techniczno-taktyczne z planu wynikowego. Wprowadzony eksperyment zwiększył dyscyplinę i zaangażowanie uczniów, ograniczył pojawiające się problemy wychowawcze, poprawił efektywność lekcji wychowania fizycznego.

Nauczyciel powinien prowadzić lekcje z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Uczeń XXI wieku wymaga od nauczyciela stosowania środków technologii informacyjnej i komputerowej w formie prezentacji multimedialnych, czy filmu instruktażowego. Niezbędne są, więc następujące przyrządy: laptop, rzutnik multimedialny, tablica interaktywna.

Nauczyciel powinien wprowadzać nowe przybory, przyrządy na lekcjach wychowania fizycznego.
Opracować ciekawe niestandardowe ćwiczenia, zadania ruchowe z wykorzystaniem m. in: drabinki poziomej, dysku równoważnego, trickboardu, piłek szwajcarskich itp.

Nauczyciel powinien dać możliwość udziału w zawodach sportowych na poziomie szkolnym wszystkim chętnym uczniom.
Nie ograniczać się tylko do wąskiej wyselekcjonowanej grupy znakomitych, ponad przeciętnie sprawnych sportowców (szkoła to nie klub sportowy). Nauczyciel musi zauważyć ucznia z nadwagą, z problemem emocjonalnym, rodzinnym i dać mu szansę udziału w rywalizacji sportowej. Nie jest problemem zachęcić do aktywności fizycznej ucznia zdolnego, sprawnego, chętnego, zdyscyplinowanego, natomiast znacznie trudniej tego dokonać z uczniem biernym, niechętnym do współpracy, konfliktowym, który ma złe wspomnienia z poprzedniej klasy czy innej szkoły. Ale zawsze warto próbować poszukiwać drogi dotarcia do świadomości każdego ucznia, który prędzej czy później zrozumie, że nauczyciel liczy się z jego zdaniem i bierze je pod uwagę w planowaniu pracy.


  • Nauczyciel powinien pracować niestandardowo, stosując aktywizujące metody nauczania.
  • Nauczyciel powinien prowadzić zajęcia ruchowe na wolnej przestrzeni, jeśli tylko pozwalają na to warunki atmosferyczne (uczeń spędza w ławce średnio 5-6 godzin dziennie, kolejne 2-4 przed komputerem i TV).
  • Nauczyciel powinien atrakcyjnie realizować treści edukacji zdrowotnej na poszczególnych etapach edukacyjnych zapisane w nowej podstawie programowej.
  • Nauczyciel powinien dokonać stosownych zmian w swojej pracy dydaktyczno-wychowawczej zmierzających do stania się partnerem dla ucznia.
  • Nie należy oceniać uczniów za wyniki testów sprawności fizycznej, ale przeprowadzać je dwukrotnie w ciągu roku (na początku i końcu)/. Badanie należy realizować w celu określenia postępu uczniów.

Nie zniechęcajmy uczniów do różnorodnej aktywności fizycznej, na rzecz tej jedynie słusznej realizowanej przez nauczyciela. Nauczyciel powinien wdrażać uczniów do pełnienia roli animatora sportu rekreacyjnego, sędziego, organizatora zabaw i gier ruchowych. Nauczyciel powinien uświadamiać rodziców o zachowaniu właściwej równowagi między wypoczynkiem czynnym a biernym (zajęcia otwarte dla rodziców).

Należy ograniczyć zjawisko wczesnej specjalizacji sportowej wśród dzieci i młodzieży i nadmiernego eksploatowania wąskiej grupy zawodników. Należy upowszechnić sport dzieci i młodzieży dla większej grupy uczniów. Nauczyciel wychowania fizycznego to nie trener klubu sportowego (rozbieżność celów i zadań stawianym przed w/w osobami).
Nauczyciel powinien mieć wewnętrzne przekonanie o słuszności swoich poczynać z uczniami, nastawionych na troskę o ich zdrowie i przyszłość. Ponadto należy zachęcać rodziców do aktywności fizycznej realizowanej wspólnie z dziećmi (wzory zachowań w rodzinie przekładają się na bezpośrednio na postawy dzieci ). Proponowane zmiany są możliwe do spełniania, ale wymagają chęci, dobrej woli, przewartościowania dotychczasowych przyzwyczajeń i wprowadzenia ich w codzienność. Spróbujmy nie poprzestawać na tym, co już osiągnęliśmy, ale wyznaczać sobie nowe cele, zadania z nadzieją, że nasi wychowankowie staną się aktywni, a w przyszłości zobaczymy ich na basenach, kortach, boiskach, siłowniach, salach gimnastycznych.

Uczniowie, rodzice, władze samorządowe wymagają od nauczyciela kompetencji, pasji, zapału wychowywania dla zdrowia poprzez przemyślaną, wszechstronną i urozmaiconą aktywność fizyczną, która niesie zadowolenie i radość.

Głos w debacie przed VIII Sejmikiem Szkolnej Kultury Fizycznej
w kontekście prac nad Pomarańczową Księgą.
Paweł Woźny

publikacja za zgodą www.lider.szs.pl
DzieciMłodzieżNauczycieleBazy szkoleniowe - Akademie SOSBazy szkoleniowe - Szkoły PatronackieFacebook Młodzieżowej Akademii Siatkówki oraz Akademii Polskiej SiatkówkiRodzice