Czy wiesz, że ... "w 1928 roku powstaje wiele klubów i sekcji siatkarskich w Polsce m.in. w Warszawie – YMCA, Warszawianka, AZS

Prewencja w siatkówce – szkolenie trenerów Spała

Ograniczenia rotacji wewnętrznej w stawie ramiennym w piśmiennictwie wymieniane jest jako podstawowe zaburzenia siatkarza. Każdy zawodnik piłki siatkowej, po kilku latach, gdy nie stosuje odpowiednich ćwiczeń, ma zaburzenia pod względem rotacji: rotacje zewnętrzną ma dużą, a wewnętrzną ma ograniczoną, jeśli chodzi o ruchomość. Odwrotnie z siłą mięśni, rotatory wewnętrzne są silne, a zewnętrzne słabe.

Na filmie pokazane są szczegóły ćwiczeń, które mają odpowiedzieć na pytanie, co robić aby mieć zdrowego siatkarza. Te szczegóły są ważne, ponieważ ćwiczenia muszą być skuteczne. Skuteczność, to powinno być słowo-klucz działań trenera, szczególnie w tym zakresie. Ćwiczenie mobilizacji i stabilizacji ściśle korelują ze sobą w takim stopniu, że można powiedzieć: nie ma stabilizacji bez mobilizacji.

Ryszard Biernat pokazuje zestaw ćwiczeń dobrany pod kątem piłki siatkowej. Uwzględnił też prewencję urazów barków.




Można znaleźć również odpowiedź na wiele zapytać: czy ćwiczyć z gryfem czy z hantlami, jak dobrać obciążenie do ćwiczeń, ile ruchów najlepiej wykonać, różnica w ćwiczeniach pomiędzy dziewczynami a chłopcami, jak wykonać ćwiczenie, aby było ono skuteczne. Każde ćwiczenie ma swój cel do osiągnięcia może niektóre pozycje jest trudno od razu wykonać ale droga do celu jest wspaniała.

W tkankach miękkich (skóra, mięśnie, powięź) wskutek przeciążenia może powstawać nadmierne napięcie. W efekcie bardzo często dochodzi do powstania stwardnień w mięśniach bolesnych lub zmian zwyrodnieniowych w obrębie ścięgna lub więzadła i co za tym idzie, ich osłabienia, skrócenia, zmniejszenia wytrzymałości i sprężystości Poprzez odpowiednią mobilizację stosowaną systematycznie można nie dopuścić do tych problemów lub nawet je odwrócić. Punktem wyjścia jest odpowiedź na pytanie, gdzie boli i jak boli. Technika wykonywana tych ćwiczeń powinna być opanowana przez prowadzącego, ponieważ istotny jest kierunek rozciągania (działanie prostopadłe do bólu) oraz odpowiednie jego wspomaganie poprzez nacisk do pewnego bólu.

Stabilność jest zdolnością do wykorzystywania struktur organizmu w najbezpieczniejszy i najefektywniejszy sposób w odpowiedzi na narzucone zadania funkcjonalne. W procesie rehabilitacji jak i podczas wykonywania ćwiczeń jako podstawę do oceny funkcjonalnej bierze się pod uwagę ustawienie kompleksu lędźwiowo-miednicznego oraz odcinka piersiowego kręgosłupa wraz z żebrami. W zależności od ustawienia tego kompleksu oraz napięcia mięśni tułowia mają one wpływ na obciążenie całego ciała w płaszczyznach przednio-tylnej, bocznej oraz horyzontalnej. Jakiekolwiek nieprawidłowości w tym układzie mają swoją odpowiedź w innych częściach ciała, które aby wykonać określone zadania ruchowe wykorzystują kompensacyjny schemat ruchowy. W wyniku tego dochodzi do osłabienia mięśni stabilizujących poszczególne stawy oraz zaangażowania innych mięśni, które przejmują rolę tych pierwszych kosztem osłabienia swojej głównej funkcji.

Trzeba pamiętać o trzymaniu napiętych mięśni brzucha i grzbietu oraz wytrzymaniu w pozycji określonego czasu (dopasowany do indywidualnych możliwości od 30 do 120 sekund), pamiętając przy tym o napiętych mięśniach brzucha i miarowym oddychaniu. Ważna jest systematyczność i technika wykonywania.

Bardzo ważna z punktu widzenia siatkówki jest prewencja urazów barku. Należy określić gdzie jest zaburzenie, a gdzie rozciągnięcie mięśni. Podczas wykonywania ćwiczenia ruch ma wykonywany odwrotnie poprzez odwracanie w ćwiczeniu schematu, który jest niedobry. Pytanie jak robić żeby zmniejszyć napięcie na grzbiecie. Należy uwzględnić 4 cele w kompleksie barkowym: rotacja górna łopatki, obniżenie łopatki odchylenie w tył i rotatory. Wszystkie elementy prewencji spełnione są wówczas w jednym takim ćwiczeniu. Ruch łopatki w dół jest decydujący, inne mięśnie stabilizują.

Zawsze ważne są komendy jakie się wydaje ( na czym się koncentrujemy), aby było właściwe zrozumienie ruchu. Wnikliwe przeanalizowanie ćwiczeń pokazanych na filmie i ich realizowanie jest niezbędne do prawidłowego rozwoju zawodnika.

Opracował na podstawie filmu
Zbigniew Krzyżanowski
DzieciMłodzieżNauczycieleBazy szkoleniowe - Akademie SOSBazy szkoleniowe - Szkoły PatronackieFacebook Młodzieżowej Akademii Siatkówki oraz Akademii Polskiej SiatkówkiRodzice