Czy wiesz, że ... najwyższym siatkarzem na świecie jest Aleksiej Kazakow – 217 cm wzrostu.

Joga dla siatkówki

Joga skupia się na 3 poziomach:
psychika, oddech i ciało.

Trudno nie przekonać się do filozofii przekazanej przez uznanego nauczyciela Maha Jogi Włodka Łagodzkiego. Jego unikalne podejście do jogi jest wynikiem długotrwałych studiów sanskryckich traktatów z jogi i tantry oraz praktyk różnych ścieżek jogi u mistrzów indyjskich. Pragnę zwrócić uwagę na kilka istotnych treści przewijających się w niezwykle ekspresyjnym wystąpieniu naszego gościa na warsztatach szkoleniowych nauczycieli Siatkarskich Ośrodków Szkolnych w Spale.

Szybkość, siła, elastyczność i wytrzymałość można doskonale rozwijać poprzez ćwiczenia MAHA JOGI. Osiąga się go poprzez specjalne wykonywanie: vyangas (ćwiczeń dynamicznych). Joga to znaczy równowaga i harmonia. W sporcie ćwiczy się głownie mięśnie i ścięgna a zapomina o stawach i pewnej koordynacji. Joga skupia się na 3 poziomach: psychika, oddech i ciało. Oddech spełnia tutaj bardzo ważną rolę, ponieważ przy pomocy oddechu sterujemy zarówno umysłem jak i ciałem.

Dla sportu ważny jest charakter i cały styl życia, relacje interpersonalne, relacje w rodzinie oraz umiejętności interpersonalne (np. porozumiewanie się w siatkówce). Zrównoważenie wewnętrzne (fizyczne i psychiczne) jest decydujące, ponieważ wtedy możemy wydobyć z siebie maksimum możliwości. Sztuka treningu to regenerowanie sił na bieżąco. Jeśli właściwie eksploatujemy nasz organizm to unikniemy kontuzji. Ważna rolę odgrywa tutaj rozciąganie, ale dynamiczne, nie statyczne. W pojęciu jogi rozciąganie to coś naturalnego np. poranne przeciąganie. Takie rozciąganie napięciowe traktowane jest jako bezpieczne i skuteczne zarazem, ponieważ można jednocześnie uzyskiwać gibkość, elastyczność i siłę.

W siatkówce jak w innych dyscyplinach sportu tylko z pełnego odprężenia możemy uzyskać dynamiczną akcję. Joga może pomóc w wydobyciu takich możliwości których w sporcie wyczynowym nie możemy już wydobyć, gdy nie usuniemy przeszkód, których jest wiele. Istotną rolę odgrywają pozytywne emocje: brak obaw, nie ma agresji, wstydu, urazu lęku i niezadowolenia. Nad tym można popracować… Każde niezadowolenie obniża wydolność. Jeżeli co innego mówimy, co innego robimy, co innego myślimy, a jeszcze inne mamy intencję to nasze możliwości są bardzo ograniczone. Chodzi o zintegrowanie energii. Silna psychika decyduje o powodzeniu w sporcie. Są ćwiczenia, które potrafią tego dokonać poprzez poprawę jakości naszego oddechu. Oddech wiąże się z emocjami. Panowanie nad oddechem to panowanie nad negatywnymi emocjami. Z kolei za myślą podąża energia. Musimy umieć zrzucić nadmiar napięcia z systemu powięziowego W sporcie jeżeli mamy w sobie dużo napięcia to ciągle walczymy z siłą grawitacji, tracimy niepotrzebnie energię. Dążymy do poruszanie się z minimalnym wysiłkiem, ponieważ napinanie się zakłóca właściwy timing.

Już ten krótki opis powinien dać obraz jak ważne są to ćwiczenia również dla naszej dyscypliny. Zachęcamy do obejrzenia materiału i zgłębiana tej niezwykle pożytecznej dziedziny aktywności oraz wykorzystania w treningu z naszymi zawodnikami.

Zbigniew Krzyżanowski

Poniżej prezentujemy listę nagrań.
Po kliknięciu na wybrane zagadnienie, zostanie wyświetlony materiał video.

Joga
Dyskusje użytkowników
3 komentarze

Extra ćwiczenia

Rewelacja zajęcia! Pozdrawiam.

Dobre!!!

DzieciMłodzieżNauczycieleBazy szkoleniowe - Akademie SOSBazy szkoleniowe - Szkoły PatronackieFacebook Młodzieżowej Akademii Siatkówki oraz Akademii Polskiej SiatkówkiRodzice